Fremtidens Carlsbergby


Kontakt

post@koebenhavner-oplevelser.dk

Skriv gerne og få hurtig svar.
CVR 29 42 33 69
Tlf. 31 44 36 00


Firmaer, foreninger og private kan få deres egen guide.

Ring eller skriv en mail

Læs mere

Carlsbergbyen - fremtidens nye bydel

Privat rundtur i Carlsbergbyen - læs mere

Den nye professionshøjskole UCC

med moderne lokaler

Når der anlægges en helt ny by, hvorfor så ikke fremtidssikre, den, når nu erfaringen og teknologien findes.

Danmark er jo et foregangsland mht. grøn energi og genanvendelse.

Genanvendelse. Regeringen ser gerne at byggebranchen genanvender mursten fra nedrevne bygninger og bruger dem i nybyggeri - så vidt muligt. Derved sparer man CO2.

Dette budskab har Carlsbergbyen taget til sig, da en række ikke bevaringsværdige bygninger bliver nedrevet og mursten bliver brugt til renovering i bl.a. Carlsbergbyen. Ifølge Organictoday-klik blev facaden på Carlsbergs gamle administrationsbygning renoveret med 10.000 gamle mursten, hvilket er en besparelse på 5 tons CO2 i forhold til brug af nye mursten.

Køling af Carlsbergbyen. Under Carlsberg findes 8 kilometer underordiske gange, som tidligere blev brugt til afkøling og lagring af bayersk øl. Disse gange bruges nu til en mere miljøvenlig afkøling af Carlsbergbyen. 

Carlsbergbyen har bygget et miljørigtigt fjernkølingsanlæg med 4 mio. liter vand. Dette anlæg skal på sigt forsyne hele Carlsbergbyen med afkøling af bygninger om sommeren og opvarmning om vinteren. Det er bl.a. tilfældet med professionshøskolen UCC og Bohrs Tårn, som jo allerede er færdig.

Regnvand. Det regner med cirka en halv meter nedbør om året og kraftige skybrud er nu almindelig nu flere gange årlig. For at opsamle nedbøren og fremtidssikre mod store regnmængder, så arbejder Rambøll-klik og landskabsarkitekter fra Schønherr med at tilbageholde 3.000 m2 regnvand fra tagene i hele Carlsbergbyen. Klik på linket og læs hele artiklen.

Carlsberg Station er med til at forbdre trafikken på hele Vesterbro. Den gamle Enghave Station havde ca. 7.000 daglige passagerer, mens den nye Carlsberg Station forventes af have 24.000 rejsende daglig. Stationen har tre nedgange og der er god plads til cykler.

En super cykelsti fra Valby til København passerer også forbi her.

Biler skal der naturligvis også være plads til, der er anlagt en underjordisk pakeringsplads med plads til 3.000 biler. Man har anlagt en ny vejbro over baneterrænet.

Ny Carlsbergvej. Brygger Carl Jacobsen anlagde Ny Carlsberg i 1881 som et konkurrerende bryggeri til hans faders bryggeri Gamle Carlsberg.

Begge bryggere ønskede kun kvalitet i byggeri og udsmykning, som gav glade medarbejdere.

Deres byggeglæde kan ses i f.eks. fabriksskorstenen, som er udsmykket med blomster og fabelvæsener.

Ny Carlsbergvej er den vej som går gennem Elefantporten og Dioylonporten. Vejen har den unikke status at være en fredet vej. Brygger Carl Jacobsen ønskede en smuk vej med særlige brosten og gadelamper.

Mens udviklingen af Carlsberg står på har brosten og gadelamper været opbevaret af Københavns Kommune. Vejen har været belagt med asfalt.

Ny Carlsberg Vej er nu genopstået med de originale brosten og kobber gadelamper, og derfor afholdt Carlsbergbyen en gadefest den 20. august 2016.

Denne side opdateres jævnligt med nye informationer og billeder.